חוק הפונדקאות – כל מה שחשוב לכם לדעת

על פניו, זה הכי טבעי בעולם להיות הורים. כאילו, מה כבר יכול להיות מסובך באבולוציה?
תכל'ס נבראנו כדי להמשיך את השושלת. ואז…אז זה לא מצליח. מכל מיני סיבות. או מסתבר שאתה אוהב אותו וזה לא בדיוק מה שהיה בתכנון המקורי של המטריקס :).
בכל אופן בדיוק למקרים האלה קיים תהליך פונדקאות. או תהליך פונדקאות המשולב בתרומת ביצית.

עו"ד מאיר רובין
עו"ד מאיר רובי ן | היועץ המשפטי של מנור בייבי ומומחה בפונדקאות חו"ל

בואו נכיר רגע, מה קובע ומאפשר חוק הפונדקאות בישראל

החוק המוכר בשמו הרשמי – חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), חוקק בשנת 1996 והוא התיר לזוגות הטרוסקסואלים בלבד להביא ילד לעולם בתהליך פונדקאות. על יסוד החוק הזה בוצעו מספר תיקונים כשהאחרון שבהם ופורץ הדרך מכולם, הוא התיקון שנעשה ב-2022 בעקבות החלטת בג"צ אשר התיר גם לגברים יחידנים ו/או לזוגות חד מיניים וחברי קהילת הלהט"ב להסתייע בו ולממש את זכותם הטבעית להורות.

משמעות החוק ותהליך הפונדקאות

זוגות הטרוסקסואלים או חד מיניים, נשואים או ידועים בציבור וכן יחידנים ויחידניות יוכלו, בהתאם לתנאי הסף שהוגדרו, להביא לעולם ילד בעזרת פונדקאית. הפונדקאית תישא את ההריון עבור ההורים המיועדים, אך לא יהיה לה כל קשר גנטי לעובר. היריון הפונדקאית יבוצע באמצעות  החדרת עוברים שנוצרו בתהליך הפריה חוץ גופית (IVF) לרחמה על מנת שתישא את העובר עד ללידתו. תפקידו של החוק הוא בהסדרת התהליך, קביעת תנאי הסף, והכללים להסכם בין ההורים המיועדים לבין הפונדקאית. החוק הישראלי שואף להגן על זכויות כל הצדדים (ההורים המיועדים והפונדקאית), אבל לא רק הוא. בכל המדינות בהן פועלת מנור בייבי, גם לשון החוק וגם הקליניקות והחברות שאנחנו עובדים איתן – מקפידות על רווחת הפונדקאית ובריאותה הפיזית והנפשית.

פונדקאות בחו"ל

היבטי החוק הישראלי מתייחסים בחלקם לתנאי הסף המגדירים מי רשאי לקיים תהליכי פונדקאות בארץ ובחו"ל, מגדיר את המסמכים שיש להגיש והרכב הוועדה המאשרת.

כאשר ההורים המיועדים בוחרים לבצע תהליך פונדקאות בחו"ל, הם כפופים בנוסף לחוק הישראלי גם לחוק המדינה בה מתקיים התהליך עצמו.

מנור בייבי עוסקת בתחום פונדקאות או פונדקאות עם תרומת ביצית בחו"ל ומגיעים אליה רק מי שברשותם האישורים הרפואיים הנדרשים לצאת לתהליך.

מדינות היעד, בהן מתקיימים התהליכים השונים בהתאם לקהלים ולצרכים של ההורים המיועדים, מגדירות תנאים דומים מאד בחוקים שלהן לאלו של החוק הישראלי. הקליניקות שאנחנו עובדים איתן מקפידות על סטנדרטים מערביים מתקדמים ועל 'מבחני הסף' לפונדקאיות העתידות. רק מי שתעמוד בכל הקריטריונים (גיל, בריאות, היריון ולידה קודמים תקינים, מצב סוציאלי וסביבת מחיה תקינים ועוד) תוכל לשמש כפונדקאית.

תנאי הסף להורים המיועדים המבקשים לקיים תהליך פונדקאות בחו"ל:

  • גיל – לרוב זה מינימום 22 שנים ולא מעבר ל-54.
  • סטטוס – תלוי מדינה בחו"ל. נשואים יכולים בכל מקום בעולם, אך זוגות חד מיניים, יחידנים ויחידניות יכולים רק במקומות שהחוק מאפשר, 
כגון מחוז בואנוס איירס בארגנטינה וחלק מממדינות ארה"ב.
  • אזרחות – ההורים המיועדים הם תושבי מדינת ישראל
  • חוק – להורים אין עבר פלילי, או הרשעה בעברם המאיימת על טובת הילד שיוולד.
 לא מתקיים הליך פלילי כנגד אף אחד מההורים המיועדים.
  • מצב בריאותי – במקרה שמדובר באם יחידנית או בזוג הטרוסקסואלי, הובהר מעל לכל ספק, שהאם אינה יכולה לשאת היריון מבלי לסכן את עצמה או את העובר, או שלוקה במחלה או פגם גנטי שאינו מאפשר לה להרות כלל.

מעבר לכך, היבטים רפואיים אחרים ונוספים  נלקחים בחשבון.

פונדקאות לזוגות חד מיניים ואבות מיועדים יחידנים

במסגרת החלטת בג"צ המתירה לזוגות חד מיניים להרחיב את משפחתם בתהליך פונדקאות, הוסכם גם שזוגות חד מיניים אינם צריכים להוכיח כל צורך רפואי, כדי לאפשר את זכאותם לתהליך, שהרי ברור, שאינם יכולים להביא ילד לעולם ללא תרומת ביצית.

יתרה מזאת, הזוגות יוכלו ליהנות מאותן הטבות שניתנו עד כה לזוגות הטרו, לרבות ביטוח הפריה חוץ גופית. זוגות או גברים שיבצעו את תהליך הפונדקאות עם מנור בייבי בארגנטינה או ארה"ב יהנו גם מחופשת לידה  כמו כל יולדת בישראל.

יוצאים לדרך!

תהליך פונדקאות הוא בהחלט יציאה למסע. לפעמים הוא אפילו מסע אחרי המסע, או מסע בתוך מסע. זה תהליך רגשי, כמו שזה תהליך ביורוקרטי ופיזי. אנחנו שמחים על התיקונים שנכנסו בשנים האחרונות בחוק ושמחים לפתוח תוכניות יעודיות לקהילה הלהטב"ית בארגנטינה ובארה"ב, בנוסף ליעדים שיש לנו כבר שנים רבות לקהילת ההטרו בגאורגיה וארמניה.

אחרי אלפי  זוגות שליווינו לאורך המסע כולו, אנחנו יכולים להבטיח לכם, שהתוצאה שווה את הכל. צוות מנור בייבי, ישמח ללוות גם אתכם בדרך למשפחה שלכם, בדיוק בדרך שלכם. 

מוזמנים לעקוב אחרינו

לכתבות נוספות