עושים סדר בכל מה שקשור למיפוי גנטי

בכל שנייה מגיעים לעולם עשרות תינוקות חדשים. מרבית ההורים לא ביצעו מיפוי גנטי לפני כן. בטח לא של למעלה מ 350 גנים.
אז למה אנחנו מקפידים על זה כל כך? איך הוא מקטין את הסיכוי של העובר לפתח  מחלות גנטיות? מה המשמעות של זה עבור מי שביקשו תרומת ביצית?

רגע לפני שנדבר על מיפוי גנטי – בואו נבין כמה דברים על גנטיקה

כמה פעמים אמרו לכם קיבלתם את זה בתורשה. גנטיקה היא לא רק צבע ומראה. גנטיקה היא תכונות והתנהגות ובהיבט הנסתר שלה והחשוב ביותר, היא יכולה לנבא מחלות תורשתיות ומומים אפשריים, כאלה העלולים לפגוע באיכות החיים ואף לסכן אותם.

מרכיבי הגנטיקה

גנטיקה שייכת לתחום הביולוגיה. החקר הגנטי עוסק בגנום האנושי (מכלול הגנים) אלו המכילים את כל המידע התורשתי שיש בכל אחת ואחד מאיתנו מהורינו ומהסבים והסבתות שלנו ולעתים אפילו רחוק מזה. כל המידע הגנטי שלנו מקודד לכרומוזומים (מבנה מאורגן של DNA וחלבונים). DNA, הוא כמו צ'יפ ייחודי שנושא את כל המידע התורשתי הדרוש ליצירת חלבונים בכל אורגניזם חי.

כאמור הרכיבים התורשתיים מצויים בחומר הגנטי של היוצרים הביולוגים, כלומר הזרע והביצית שלכם או של תורמי הזרע או הביצית. ייעוץ גנטי ובדיקות גנטיות לפני היריון או התחלת טיפולי פוריות חשובים כדי לזהות סיכונים תורשתיים אפשריים. הבדיקות מאפשרות להעריך האם קיימת נשאות למחלות גנטיות כגון: טיי-זקס, CF, דושן, חרשות ועוד. יש מחלות שנפוצות בקרב עדות מסוימות, מוצאים מסוימים או שילובים שונים. לכן לעתים, גם בין בני זוג עלול להיווצר מצב שהשילוב הגנטי ביניהם יהיה מסוכן להיריון או לעובר המתפתח. במקרים כאלה, על מנת לא לוותר על חלום ההורות, ניתן לפנות לייעוץ גנטי שיבחן את כל האפשרויות: הפריה חוץ גופית ואבחון טרום השרשה של העוברים, תרומת זרע או תרומת ביצית. כמובן גם כאן, הגנטיקה של התורמת והתאמתה לזרע האב המיועד או לתורם הזרע צריכה להבדק מראש.

חשיבות תהליך המיפוי הגנטי ובדיקות גנטיות בכלל לפני היריון ולפני קבלת תרומת ביצית

מחלות תורשתיות מהוות מחצית מהפגמים הקשים המולדים ולכן חשוב, גם כשאין רקע משפחתי של מחלות גנטיות, ששני בני הזוג או תורמת הביצית או תורם הזרע יבדקו לנשאות של מחלות תורשתיות. כאשר שני הצדדים נמצאים נשאים לאותה מחלה גנטית, יש סיכון של 25% להעביר את מחלה לעובר.

בדיקה גנטית מקיפה מאפשרת לצמצם פי 2 את הסיכון ללדת ילד עם מחלה גנטית קשה. תורמות הביצית במנור בייבי נבדקות למעלה מ-350 גנים. המיפוי הגנטי כולל מחלות גנטיות שונות בקרב יהודים ממוצאים שונים לצד נשאויות שכיחות בארצות המוצא של התורמות ובנוסף גנים אותן חולקים בני אדם בכל העולם, ללא קשר למוצא או לאום כלשהו.   

אנחנו במנור בייבי בודקים את התורמות בפאנל גנטי מורחב ובשיטה של ריצוף הגן Next Generation Sequencing (NGS) באמצעות חברת ומעבדת FULGENT מהמעבדות המובילות בארה"ב בתחום הדיאגנוסטיקה הגנטית, והמאושרת גם על ידי משרד הבריאות בישראל. בדיקת ריצוף הגן נחשבת למדויקת ביותר ובאמצעותה בודקים את כל המוטציות באותו גן, כאלה שהנשאות להן שכיחה יותר וכאלה שהיא נדירה. כך מפיקים מידע גנטי מורחב על כל גן בנפרד.

גם אם ביצעתם בעבר בדיקות גנטיות, אנחנו ממליצים לכם לשוב ולפנות לייעוץ גנטי ולבצע בהתאם בדיקות גנטיות לקראת ההיריון הקרוב ובוודאי כאשר מדובר בתרומת הביצית.

רבים המגיעים לשלב תרומת הביצית, עברו כבר מסע ארוך, כואב ומתסכל בדרך להורות. אחרות ואחרים, מגיעים אליו גם כי זו האופציה היחידה (זוגות חד מיניים ויחידנים) וגם לאחר תהליך קצר, אבל בלית ברירה. לכולכם מגיע לסיים את המסע שלכם להורות כשאתם מחבקים תינוק או תינוקת בריאים. תהליך ריצוף גנטי, הקפדה על בדיקות גנטיות רחבות ומעמיקות, גם לתורמת הביצית וגם לנותן הזרע, יגדילו משמעותית את הסיכוי שלכם להולדת תינוק בריא יותר ויצמצמו את הסיכוי למחלות גנטיות.

בהצלחה.

מוזמנים לעקוב אחרינו

לכתבות נוספות